زبان برنامه نویسی سالیدیتی چیست؟

زبان برنامه نویسی سالیدیتی چیست؟ با تصویری از لوگوی سالیدیتی در زمینه ای از کامپیوتر با پس زمینه برنامه نویسی
فهرست مطالب

زبان برنامه نویسی سالیدیتی یک زبان شیء گرا و سطح بالا برای اجرای قراردادهای هوشمند است. قراردادهای هوشمند برنامه‌هایی هستند که رفتار حساب‌ها را در حالت اتریوم کنترل می‌کنند.

سالیدیتی یک زبان آکلادی است که برای هدف قرار دادن ماشین مجازی اتریوم (EVM) طراحی شده است. این زبان برنامه نویسی با الهام از زبان های C++، پایتون و جاوا اسکریپت خلق شده است.

دوره پیشنهادی: آموزش پایتون از صفر

زبان برنامه نویسی سالیدیتی به صورت ایستا تایپ می شود، از وراثت، کتابخانه ها و تایپ های پیچیده تعریف شده توسط کاربر در میان سایر ویژگی ها پشتیبانی می کند.

با سالیدیتی می توانید در مواردی مانند رای دادن، تامین مالی جمعی، حراج های کور و کیف پول های چند امضایی استفاده کنید.

هنگام تنظیم قراردادهای هوشمند، باید از آخرین نسخه منتشر شده سالیدیتی استفاده کنید. به غیر از موارد استثنایی، فقط آخرین نسخه اصلاحات امنیتی دریافت می کند. علاوه بر این، تغییرات قطعی و همچنین ویژگی های جدید به طور منظم معرفی می شوند.

شروع کار با سالیدیتی

1. اصول قرارداد هوشمند را درک کنید

اگر با مفهوم قراردادهای هوشمند آشنا نیستید، به شما توصیه می کنیم در رابطه با آن تحقیق کنید.به طوری کلی قرارداد هوشمند شامل موارد زیر است:

2. سالیدیتی را بشناسید

هنگامی که به اصول اولیه عادت کردید، توصیه می کنیم برای درک مفاهیم اصلی زبان، بخش های “سالیدیتی by Example” و “Language Description” را بخوانید.

3. کامپایلر سالیدیتی را نصب کنید

راه های مختلفی برای نصب کامپایلر سالیدیتی وجود دارد، به سادگی گزینه دلخواه خود را انتخاب کنید و مراحل ذکر شده در صفحه نصب را دنبال کنید.

4. بیشتر بدانید

اگر می‌خواهید درباره ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز بر روی اتریوم اطلاعات بیشتری کسب کنید، منابع توسعه‌دهنده اتریوم می‌تواند به شما در اسناد کلی بیشتر پیرامون اتریوم و مجموعه گسترده‌ای از آموزش‌ها، ابزارها و چارچوب‌های توسعه کمک کند.

ترجمه ها

مشارکت‌کنندگان انجمن به ترجمه این اسناد به چندین زبان کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که آنها درجات مختلفی از کامل بودن و به روز بودن دارند. نسخه انگلیسی به عنوان مرجع است.

فرانسوی

اندونزیایی

فارسی

ژاپنی

کره ای

چینی ها

زبان برنامه نویسی سالیدیتی چگونه کار می کند؟

زیبایی اکوسیستم اتریوم این است که بسیاری از ارزهای دیجیتال مختلف و برنامه های غیرمتمرکز می توانند از آن استفاده کنند. قراردادهای هوشمند امکان ایجاد فناوری های منحصر به فرد در اتریوم را برای انواع کسب و کارها و سازمان ها فراهم می کند.

هر ساله، در جهان میلیاردها دلار برای راه حل های بلاک چین خرج می گردد. بسیاری از این راه حل ها با استفاده از زبان برنامه نویسی سالیدیتی ایجاد می شوند. قراردادهای هوشمند ساخته شده که با استفاده از این زبان برنامه نویسی می توان راهی برای خودکارسازی فرآیندهای تجاری و غیرتجاری بین افراد مختلف در نظر گرفت. این تضمین می کند که افرادی که در بلاک چین تراکنش می کنند نگران خطراتی مانند کلاهبرداری یا عدم امکان استفاده از همان ارز نباشند.

مطلب پیشنهادی : 6 نکته ضروری در برنامه نویسی بلاکچین

یکی از اجزای کلیدی که اجرای کد سالیدیتی را ممکن می کند EVM است. EVM به عنوان یک رایانه مجازی روی بلاک چین توصیف می شود که ایده های افراد را به کدی تبدیل می کند که برنامه های کاربردی را روی بلاک چین اجرا می کند.

 سالیدیتی کدی در سطح ماشین ایجاد می کند که در EVM اجرا می شود. یک کامپایلر برای شکستن کدهای سطح بالا قابل خواندن توسط انسان استفاده می شود که به دستورالعمل هایی تبدیل می شود که پردازنده می خواند. پلتفرم‌های مختلف کامپایلر سالیدیتی را به صورت رایگان ارائه می‌کنند، از جمله کامپایلر آنلاین Remix و یک کامپایلر دانلود شده شبیه به فرمان بر روی رایانه شخصی.

قراردادهای هوشمند EVM محدودیت هایی دارند که باید برطرف شوند. یکی از مهمترین آنها دسترسی محدود به توابع کتابخانه مفید برای تجزیه ساختارهای JSON یا محاسبات ممیز شناور است.

چگونه می توان از سالیدیتی در اتریوم استفاده کرد؟

سالیدیتی برای ایجاد قراردادهای هوشمند برای توکن‌های قابل تعویض و توکن‌های غیرقابل تعویض استفاده می‌شود. استانداردهای مختلفی برای ساخت توکن های غیر قابل تعویض و توکن های قابل تعویض در اکوسیستم اتریوم استفاده می شود.

این موارد اجازه می دهد تا انواع مختلفی از موارد استفاده برای افرادی که از بلاک چین استفاده می کنند ایجاد شود. این زبان برنامه نویسی افراد را قادر می‌سازد تا از توکن‌ها و توکن‌های غیرقابل تعویض در اتریوم استفاده کنند. از ضرب توکن‌های غیرقابل تعویض گرفته تا افزودن آن‌ها به استخرهای کشاورزی برای بهره‌مندی بیشتر، انواع مختلفی از استفاده از توکن‌ها توسط اتریوم امکان‌پذیر است.

سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) نیز توسط این زبان برنامه نویسی امکان‌پذیر شده‌اند. یک DAO، که نوع جدیدی از ساختار سازمانی آنلاین است، در درجه اول در سالیدیتی نوشته شده است. DAO به افراد مختلف اجازه می دهد تا به عنوان اعضای یک پلتفرم آنلاین گرد هم آیند و در آنجا به تصمیمات کلیدی DAO رأی دهند.

سالیدیتی امکان خودکارسازی فرآیندهای درون DAO را فراهم می کند. نمونه هایی از اتوماسیون فرآیند در DAO شامل اخذ رأی برای تصمیمات کلیدی و تخصیص اعتبار به اعضای DAO برای مشارکت آنها در گروه است.

تعریف استانداردها برای بلاک چین

سالیدیتی خیلی بیشتر از یک زبان برنامه نویسی است. در حال تعیین استانداردهایی برای آینده فناوری بلاک چین است.

به لطف تعداد توسعه دهندگان منبع باز که برای بهبود امنیت و عملکرد آن کار می کنند، هزاران برنامه در اکوسیستم اتریوم همچنان برای عملکرد برنامه های خود به آن وابسته هستند. با ایجاد استانداردهای جدید برای قراردادهای هوشمند در اتریوم، استفاده از این زبان امن تر خواهد شد.

مطالب مرتبط
کسری نخعی
کسری نخعی
تماس مستقیم : 00989102016310 | کارشناس ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی | برنامه نویس پایتون و علاقه‌مند به پژوهش‌های علمی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد تخفیف 50 درصدی ویژه نوروز : norouz

X
آینده شغلی خود را با دوره های آموزشی مهارت محور شهر دانش تضمین کنید

عضویت در خبرنامه شهر دانش

در خبرنامه شهر دانش عضو شوید و از آخرین اخبار روز علم و دوره های مهارت محور شهر دانش مطلع شوید. کافیست ایمیل خود را وارد نمایید و روی دکمه اشتراک کلیک کنید.