مراحل ساخت دوره آموزشی آنلاین موفق

مراحل ساخت دوره آموزشی آنلاین شهر دانش ایوان کسری با یک جا مدادی پر مداد رنگی و تعدادی کتاب قطور
فهرست مطالب

در زمانه حاضر به لطف گسترش تکنولوژی ساخت دوره آموزشی آنلاین ساده تر از همیشه است. امروزه با ابزار های مدرن شما می‌توانید ساخت دوره آموزشی آنلاین را در زمان کمتری نسبت به گذشته به اتمام برسانید. با این حال، با کمی دانش و راهنمایی مناسب، ایجاد دوره آنلاین می تواند یک هدف واقع بینانه باشد.

با وجود تجربیات ما از انواع سیستم آموزشی حضوری، مجازی و دوره های آنلاین و ضبط شده و نتایجی که از آن حاصل شده است به این نتیجه رسیده ایم که بهترین نوع سیستم آموزشی، همین دوره های آنلاین به صورت ضبط شده است. به خصوص اگر با بهترین کیفیت از نظر محتوا و ارائه صورت بگیرد.

چرا ساخت دوره آموزشی آنلاین؟

قبل از اینکه شروع به ساخت دوره آموزشی آنلاین خود کنید، مهم است که بدانید این همه کار سخت برای چیست. آیا ساخت دوره آموزشی آنلاین، ارزش صرف وقت و هزینه دارد؟

تحقیقات و تجربه ما می گوید: بله.

امروزه تحولات اساسی در آموزش و پرورش در حال رخ دادن است. ممکن است به طور سنتی به یادگیری در یک سالن سخنرانی وسیع، تخته‌های سیاه یا حتی برنامه‌نویسی کودکان  مستر راجرز فکر کنید، اما آموزش در حال تغییر به سمت یادگیری آنلاین است.

به گفته شرکت تحقیقات بازار Global Industry Analysts، صنعت آموزش آنلاین از 107 میلیارد دلار در سال 2015 به 370 میلیارد دلار در سال 2026 خواهد رسید.

حتی قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، دوره‌های آنلاین از آموزش سنتی در همه جنبه‌ها پیشی گرفته بودند. مردم به دنبال دوره های آنلاین به عنوان گزینه ای مناسب برای سایر جریان های آموزشی هستند. حتی دانشگاه ها و مدارس در سراسر جهان شروع به ارائه منابع یادگیری آنلاین بیشتری می کنند.

آینده آموزش در یک کلاس درس سنتی نیست، بلکه روی دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراهی است که بیشتر روز خود را در حال حاضر صرف آن می کنید. نیازی به گفتن نیست که بازار دوره های آنلاین در حال حاضر داغ هستند و با نگاه کردن به مسیر این جریان، خیلی دیر به آن نرسیده‌اید بلکه به موقع رسیده‌اید تا شما هم در این مسیر قرار بگیرید.

هدفمند کردن و افزایش بهره وری آموزش هدف اصلی ماموریت ما در شهر دانش ایوان کسری است، به همین دلیل است که ما مشتاق ساخت دوره آموزشی آنلاین هستیم. این دوره های آموزشی، ابزارهای آموزشی ساده، مقرون به صرفه، در دسترس و کاملاً مؤثر هستند.

اکنون که از مزیت های ساخت دوره آموزشی آنلاین برای شما گفتیم، بیایید تا مراحل ساخت دوره آموزشی آنلاین را برای شما بیان کنیم.

چگونه ساخت دوره آموزشی آنلاین را انجام دهیم

1. فرصت ها را شناسایی کنید

ایجاد یک کلاس آنلاین درست مانند راه اندازی یک استارتاپ است. ابتدا باید فرصت مناسب را پیدا کنید. و چگونه فرصت مناسب را پیدا می کنید؟ با کشف و تعریف مسئله.

کلید ساخت دوره آموزشی آنلاین موفق این است که دقیقاً مشخص کنید مخاطبان شما به دنبال چه نتیجه ای هستند – آنها سعی دارند چه مشکلی را حل کنند؟ آیا آن‌ها می‌خواهند پایتون را یاد بگیرند تا توسعه‌دهنده شوند و حرفه‌شان را پیش ببرند، یا می‌خواهند آخرین تاکتیک‌های بازاریابی سئو را بدانند تا بتوانند ترافیک ارگانیک بیشتری را به وب‌سایت خود هدایت کنند؟

دوره پیشنهادی در شهر دانش: آموزش پایتون از صفر

دانش قدرت است. مردم می خواهند از این قدرت استفاده کنند تا با یادگیری چیزهای جدید، زندگی خود را متحول کنند. هدف از ساخت دوره آموزشی آنلاین شما این است که به آنها کمک کنید تا آنها را از طریق این فرآیند شگفت انگیز در مسیر تحول، هدایت کنید.

با این حال، یافتن مشکلی که مخاطب شما باید حل کند، آسان‌تر از انجام آن است. این کار به زمان و کمی تحقیق نیاز دارد، اما قبل از عجله برای ساختن چیزی که امیدوارید کسی به آن نیاز داشته باشد، باید فرصت مناسب را پیدا کنید.

چگونه فرصت ها را شناسایی کنیم

در اینجا چند راه برای شناسایی فرصت ها وجود دارد:

  • ارسال نظرسنجی: اگر لیست ایمیلی دارید، نظرسنجی را برای مشترکین خود ارسال کنید تا ببینید با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند یا می‌خواهند یاد بگیرند.
  • از دنبال کننده های شبکه های اجتماعی خود بپرسید: یک پست یا نظرسنجی در  رسانه های اجتماعی خود بگذارید تا ببینید دنبال کنندگان شما چه می خواهند یا به چه نیاز دارند.
  • از Quora بازدید کنید: از انجمن های گفتگوی سایت های معتبر مانند Stack Overflow استفاده کنید تا ببینید مخاطبان شما در مورد چه چیزی صحبت می کنند. آیا سوالی وجود دارد که بسیار مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا به زمینه یا گرایشی در مورد سؤالات توجه می کنید؟ آیا سؤالات خاصی وجود دارد که مردم مدام می پرسند؟

2. ایده دوره خود را به نظرسنجی بگذارید

هنگامی که ایده دوره بزرگ خود را به دست آوردید، وقت آن است که آن را به نظرسنجی بگذارید. به مرحله بعدی نپرید و شروع به ترسیم و ساخت مسیر خود کنید. اگرچه ممکن است یک ایده عالی داشته باشید اما این بدان معنی نیست که به یک دوره آموزشی عالی تبدیل می شود. شما قطعاً نمی خواهید ساعت ها وقت و انرژی خود را برای چیزی که مردم در نهایت نمی خواهند، تلف کنید.

به یاد داشته باشید، شما به دنبال مشتریان پولی هستید. به تمام آن کتاب‌های خوانده نشده فکر کنید که روی میز افراد نشسته‌اند و عضویت‌های سالانه باشگاه‌ها که هرگز استفاده نمی‌شوند. اینها از آن دسته مشتریانی نیستند که بخواهید به ایده شما جواب مثبت بدهند.

بروید و دانش آموزان بالقوه خود را به صورت آنلاین پیدا کنید تا ببینید آیا هنگام بازدید از دوره شما اقدامی انجام می دهند یا خیر. لیست ایمیل خود را گسترش دهید، در انجمن ها نظر دهید و صفحه دوره آموزشی آنلاین خود را در شهر دانش، در شبکه های اجتماعی نشر دهید.

کل این فرآیند حداکثر چند روز طول می کشد – چند ساعت برای راه اندازی یک صفحه دوره آموزشی در شهر دانش و شاید دو یا سه روز برای ارائه آن به آنجا. پس از اتمام کار، تنها کاری که باید انجام دهید این است که داده ها را بررسی کنید.

آنچه شما به دنبال آن هستید این است که چند نفر روی آن کلیک کرده و سعی کنند دوره آنلاین شما را خریداری کنند. یک عدد هدف برای نرخ کلیک خود تعیین کنید. اگر شما به میزان هدف رسیدید یا از آن فراتر رفتید، به شما تبریک می‌گوییم. شما با موفقیت از مرحله نظرسنجی ایده خود عبور کردید. اگر اینطور نیست، وقت آن است که به تابلوی طراحی ایده برگردید.

3. دوره آموزشی خود را مشخص کنید

ایجاد طرح کلی پیچیده ترین بخش ساخت دوره آموزشی آنلاین است. این جایی است که شما تصمیم می گیرید تمام اطلاعاتی را که با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

اینترنت دنیای بزرگی پر از پرسش و پاسخ است. ، به احتمال زیاد محتوای شما به شکل دیگری در جایی از اینترنت وجود دارد، مگر آنکه چیزی استثنایی و نوآورانه آموزش دهید. در نظر داشته باشید مردم لزوماً برای اطلاعات پول نمی پردازند – آنها برای متحول شدن هزینه می پردازند.

ارزش دوره شما بسته به توانایی آن در هدایت مردم از نقطه ای که در آن قرار دارند(الف) به نقطه ای که می خواهند به آن برسند(ب)، خواهد بود. برای مثال شخصی دوره آموزشی را در شهر دانش می گذراند و قصد دارد در شهر کار از آن به درآمد برسد. ببینید دوره شما این امکان را به فارغ التحصیل دوره شما خواهد داد؟

ساده ترین راه برای تنظیم یک برنامه دوره عالی این است که محتوای قبلی خود را تغییر دهید. تلاش برای ایجاد محتوای کاملاً جدید از ابتدا می تواند اتلاف وقت عظیم باشد و تلاشی که انجام می شود ممکن است ارزش پرداخت را نداشته باشد.

به پست‌های وبلاگ، مقالات، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، راهنماها، کاغذهای سفید و وبینارهای موجود خود نگاه کنید. محتوای بهترین عملکرد خود را بگیرید و آن را در قالب دوره آموزشی آنلاین قابل هضم کنید.

با این حال،در این موارد خیلی عمیق نشوید. به یاد داشته باشید، این مرحله ایجاد طرح کلی است. ساختار خام دوره خود را جمع آوری کنید و آن را در قابل مصرف ترین قالب سازماندهی کنید.

اطلاعات خود را به بخش ها یا ماژول ها تقسیم کنید. تکمیل یک ماژول به این معنی است که دانش آموز شما یک مهارت یا جنبه جدیدی از موضوع شما را با موفقیت یاد گرفته است.

ساختار دوره شما باید طوری طراحی شود که به دانش آموزان شما کمک کند تا به پیشرفت طبیعی دست یابند. آنها باید پله های سازنده برای تبدیل شدن از یک مبتدی به یک متخصص را بیاموزند.

4. ساخت دوره آموزشی آنلاین خود را شروع کنید

هنگامی که جاهای خالی طرح کلی خود را پر کردید، وقت آن است که به کار ایجاد دوره بپردازید. این که آیا تصمیم دارید دوره آموزشی خود را ویدیویی، صوتی یا مکتوب بسازید (یا ترکیبی از همه چیز) به شما بستگی دارد – فقط مطمئن شوید که برای مخاطبان شما منطقی است.

محتوا را بسازید و تحویل خود را کامل کنید. عناصر تعاملی مانند آزمون‌ها، تکالیف و کارهایی را اضافه کنید تا مخاطبان خود را درگیر خود نگه دارید.

محتوای خود را در طول مسیر بر روی دوستان و همکاران آزمایش کنید تا مطمئن شوید که در مسیر درست حرکت می کنید. شما نمی خواهید که این دوره آموزشی مانند کلاس زیست شناسی دبیرستان شما باشد.

5. اولین دسته از دانش آموزان خود را پیدا کنید

وقتی صحبت از آزمایش شد، باید هر چه زودتر اولین دسته از دانش آموزان خود را پیدا کنید. این گروه آزمایشی دوره شما را امتحان می‌کند و به شما بازخورد صریح می‌دهد تا بتوانید قبل از راه‌اندازی برای عموم، ویرایش‌هایی را انجام دهید.

اولین دسته از دانشجویان شما مطالعات موردی آینده، داستان های موفقیت شما و سفیران آینده برند شما هستند. از طریق آنها، متوجه خواهید شد که چه چیزی با دوره شما کار می کند و چه کاری انجام نمی دهد، و آنها به شما بازخورد ارزشمندی در مورد چگونگی حرکت رو به جلو می دهند.

هر دوره ای که به خوبی طراحی شده باشد باید برای کمک به دانش آموزان شما در فرآیند تحول خود اختصاص داده شود. به یاد داشته باشید، آنها می توانند اطلاعات را در هر جای دیگری به صورت رایگان پیدا کنند – آنها به شما پول می دهند تا آنها را از نقطه الف به نقطه ب ببرید.

برای تست استرس دوره خود، می توانید به سادگی دوره را به صورت رایگان به دانشجویانی که در ابتدا ثبت نام می کنند ارائه دهید و به آنها اجازه دهید که با مربی تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، می‌توانید درس‌ها را منتشر کنید و سپس یک جلسه پرسش و پاسخ برای تمرین عمیق و کشف چالش های دوره آموزشی برگزار کنید. اگر در دوره به آنها پرداخته اید، عالی است. اگر این کار را نکردید، ممکن است لازم باشد دوره را قبل از راه‌اندازی اصلاح و به‌روزرسانی کنید.

6. دوره آموزشی آنلاین خود را راه اندازی کنید

زمان راه اندازی است! اما قبل از آن، باید سعی و کوشش خود را انجام دهید تا زمینه موفقیت را فراهم کنید.

اگر افراد دوره آموزشی آنلاین شمارا نتوانند پیدا پیدا کنند برای شما (یا دانش آموزانتان) سود چندانی نخواهد داشت. هر دوره موفقی نیاز به یک برنامه بازاریابی قوی برای پشتیبانی از آن دارد.

محتوای تبلیغاتی خود را از قبل برای روز راه اندازی و بعد از آن آماده کنید. برای این کار می توانید از ابزارهای زیر بهره بگیرید:

  • اعلام پست وبلاگ
  • ارسال ایمیل
  • پست های اجتماعی
  • تبلیغات دیجیتال
  • مصاحبه های پادکست
  • تبلیغات آپارات
  • اینفلوئنسر مارکتینگ

و این فهرست همچنان ادامه دارد.

مانند موفقیت بیشتر محصولات، پذیرش و شتاب شما تا حد زیادی به مرحله عرضه اولیه بستگی دارد. این را درست انجام دهید و مسیر خود را برای موفقیت بلندمدت تنظیم خواهید کرد.

7. انجمن خود را بسازید

راه اندازی دوره آموزشی آنلاین شما تنها اولین قدم در تحول دانش آموزان شماست. اکنون، زمان آن است که در طول سفر به آنها راهنمایی کنید.

این به معنای میزبانی پرسش و پاسخ، پاسخ به تکالیف، پاسخ دادن به ایمیل ها و تعامل با دانش آموزان است. همچنین به این معنی است که مطالب دوره خود را به صورت دوره ای برای به روز رسانی و تجدید نظر در دروس قدیمی و افزودن محتوای قابل اجرا جدید مرور کنید.

یکی از ساده ترین راه هایی که می توانید منسوخ شوید این است که دوره شما دیگر مرتبط نباشد. یک دوره آموزشی 3 ساله اینستاگرام قرار نیست در مورد جدیدترین و بهترین به روز رسانی ها آموزش دهد – برای مرتبط ماندن باید مرتباً به روز شود.

مشکل دیگری که باید بر آن غلبه کنید، تکمیل دوره است. در کل، دوره‌های آنلاین دارای نرخ‌های بسیار بدی برای تکمیل دوره هستند، با تعداد پست‌هایی که برخی از آن‌ها به 4 درصد می‌رسد. ما نرخ هایی را تا 60 درصد برای برخی از دوره های خود دیده ایم، اما یافتن فرمول جادویی برای کاهش ریزش کار آسانی نیست.

در اینجا چیزی است که ما یاد گرفته ایم:

دانش آموزان را درگیر کنید

هنگام ساخت دوره آموزشی آنلاین، اکثر مربیان فراموش می کنند که یادگیری آنلاین کاملاً خودکفاست. مثل مدرسه نیست که معلم یا والدینی مدام به شما می‌گویند که کار را انجام دهید.

نکته کلیدی این است که مطمئن شوید دانش آموز شما در تمام طول تجربه با انگیزه باقی می ماند.

شما این کار را با اطمینان از دستیابی دانش آموزان به نتایج واقعی بزرگ یا کوچک انجام می دهید. آن‌ها باید تحول را خودشان ببینند، در غیر این صورت از رده خارج خواهند شد.

بچه‌ای را که در کلاس ریاضی بود از معلم پرسید: «چه زمانی قرار است از اعداد خیالی استفاده کنم؟» اگر معلم پاسخ محکمی برای پشتیبان آن نداشت، آن پسر احتمالاً ریاضی را برای همیشه رها کرده بود.

دانش آموزان خود را با کاربرگ ها، آیتم های اقدام و ابزارها و منابع اضافی درگیر نگه دارید. فقط اطلاعات را به آنها ندهید – به آنها تکالیفی بدهید که بتوانند با آن اطلاعات انجام دهند.

هزینه رسیدن به تکامل

در حالی که ممکن است بخواهید دوره خود را تا حد امکان در دسترس قرار دهید، در واقع به نفع شما (و بهترین دانش آموزان شما) است که هزینه تحصیل را دریافت کنید.

ارتباط مستقیمی بین میزان هزینه ای که برای دوره خود دریافت می کنید و سطح مشارکت دانش آموزان شما وجود دارد.

ما 99.9٪ محتوای رایگان در سراسر وب‌سایت خود و 0.1 درصد محتوای پولی ارائه می‌دهیم، و متوجه شده‌ایم که کسانی که برای یک دوره پول صرف می‌کنند، بدون در نظر گرفتن کیفیت محتوا، احتمالاً آن را به پایان می‌رسانند.

داده‌های جمع‌آوری‌شده نشان می‌دهد که در دوره‌های پولی، ۳۶ درصد از دانش‌آموزان به‌طور متوسط ​​دوره را تکمیل کرده‌اند. در دوره های رایگان، به طور متوسط ​​تنها 9٪ آن را تا پایان می بینند.

یکی از نکات عجیب روانشناسی انسان این است که وقتی محتوای خود را رایگان یا ارزان می کنید، مردم کمتر به آن اعتماد می کنند و انتظارات کمی برای نتیجه دارند. اگر قیمت را افزایش دهید، مردم ذاتاً احساس می کنند که ارزش بیشتری دریافت می کنند.

هنگامی که مردم دوره شما را خریداری می کنند، بلافاصله احساس می کنند که بازده سرمایه گذاری خود را ببینند. هیچ کس نمی خواهد احساس کند که صدها دلار برای چیزی خرج می کند که هرگز از آن استفاده نخواهد کرد.

دوره آموزشی آنلاین خود را در شهر دانش به واقعیت تبدیل کنید

و این تمام چیزی است که در آن وجود دارد. ما وانمود نمی کنیم که ایجاد یک دوره آنلاین سریع و آسان است، اما می دانیم که ارزش آن را دارد.

آماده اید تا ساخت دوره آموزشی آنلاین خود را شروع کنید؟ ما شما را تحت پوشش قرار دادیم. به شهر دانش بپیوندید. کارآفرینانی مانند خودتان از آن برای راه اندازی بیش از 100 دوره آنلاین موفق استفاده می کنند. برای شروع هم اکنون ثبت نام کنید.

مطالب مرتبط
کسری نخعی
کسری نخعی
تماس مستقیم : 00989102016310 | کارشناس ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی | برنامه نویس پایتون و علاقه‌مند به پژوهش‌های علمی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد تخفیف 50 درصدی ویژه نوروز : norouz

X
آینده شغلی خود را با دوره های آموزشی مهارت محور شهر دانش تضمین کنید

عضویت در خبرنامه شهر دانش

در خبرنامه شهر دانش عضو شوید و از آخرین اخبار روز علم و دوره های مهارت محور شهر دانش مطلع شوید. کافیست ایمیل خود را وارد نمایید و روی دکمه اشتراک کلیک کنید.