اسلایدر در طراحی سایت استفاده شود یا خیر؟

اسلایدر در طراحی سایت استفاده شود یا خیر؟
فهرست مطالب

بسیاری از طراحان اعتقاد زیادی به استفاده از اسلایدر و کنترل های آن در طراحی وب سایت دارند. برخی آنها را دوست دارند؛ در حالی که برخی از آن متنفرند. یک چرخ فلک یا اسلایدر گالری خودکار با زمان ضعیف می تواند توجه کاربران را از جنبه های مهم سایت منحرف کند. از سوی دیگر، یک اسلایدر دستی به کاربران موبایل و وب سایت اجازه می دهد تا به سرعت در میان طیف وسیعی از ویژگی ها یا گزینه های محتوا حرکت کنند. اسلایدر ها و کنترل های آن را بررسی کنید و ببینید چه زمانی در طراحی وب بیشترین کاربرد را دارند.

اسلایدر چیست؟

اسلایدر اصطلاحی است که به نمایش اسلاید در یک وب سایت اشاره دارد. نمونه ای از یک اسلایدر می تواند یک چرخ و فلک گردان باشد که محصولات یا عکس ها را نمایش می دهد. طراحان وب می‌توانند اسلایدرها را در انواع سایت‌ها بگنجانند، اما برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند محتوای مرتبط یا نمونه کارهای حرفه‌ای را به نمایش بگذارند بسیار مفید هستند. هنگامی که طراحان می خواهند به سرعت چندین گزینه را نشان دهند و به کاربران کمک کنند تا به سرعت آنها را مرتب کنند، یک اسلایدر به محدود کردن انتخاب ها کمک می کند.

معایب و محاسن اسلایدر از نظر طراحان

اگر جستجوی وب را برای اسلایدرها، در بالای SERP انجام دهید، منتقدانی را خواهید دید که از آنها متنفرند و به همان اندازه طراحان به نفع آنها بحث می کنند. در اینجا چند دیدگاه در هر طرف وجود دارد.

منتقدان استدلال می کنند که اسلایدر ها گیج کننده هستند زیرا آنها چندین گزینه را به طور همزمان به کاربران ارائه می دهند که همه آنها وزن یا اهمیت یکسانی دارند. از آنجایی که UX در مورد شفاف کردن انتخاب هاست، آنها می گویند از هر چیزی که باعث سردرگمی می شود باید اجتناب شود. آنها همچنین دلایل زیر را ارائه می دهند که اسلایدر ها برای UX بد هستند:

  • بازدیدکنندگان اغلب اسلایدرها را به همان روشی که تبلیغات انجام می دهند مشاهده می کنند و از روی آنها می گذرند.
  • بازدید صفحات را کاهش می دهند و بر سئو و نرخ تبدیل تاثیر می گذارند.
  • برخی از اسلایدر ها به خوبی به موبایل منتقل نمی شوند.
  • فضایی که آنها اشغال می کنند، فضای موجود برای محتوای دیگر را کاهش می دهد.
  • ممکن است اسلایدرها این تصور را ایجاد کنند که شرکت مطمئن نیست چه چیزی را برجسته کند، بنابراین تصمیم گرفت همه انتخاب‌ها را همزمان نمایش دهد.
  • برخی می گویند نمایش اسلاید متحرک می تواند همان تأثیر منفی پخش خودکار ویدیو را داشته باشد. به جای اسلایدر، منتقدان استفاده از تصاویر ثابت را توصیه می کنند.

از لحاظ نموداری ، برخی از طراحان اسلایدر را دوست دارند و به همان شدت به نفع استفاده از آن استدلال می کنند. در اینجا چند راه وجود دارد که اسلایدرهای محتوا به اندازه کافی استفاده شده می توانند در UX اثر مثبتی داشته باشند:

  • سبب صرفه جویی در فضا: محتوا را ادغام می کنند تا موارد بیشتری در یک صفحه قابل مشاهده باشد.
  • کاربران درگیر می‌مانند: بازدیدکنندگان برای مشاهده محتوا در یک مکان معطل می‌شوند و تصاویر قبل از ادامه صفحه، استراحتی را فراهم می‌کنند.
  •  تصاویر را یکپارچه می کنند: در حالی که رسانه های موجود در صفحه می توانند توجه را از متن دور کنند، اسلایدر ها همه آنها را در یک مکان قرار می دهند تا از حواس پرتی جلوگیری کنند.
  • کاربران محتوا را کنترل می کنند: همیشه به کاربران اجازه دهید تا از طریق اسلایدرها با سرعت خودشان پیش بروند یا اگر این چیزی نیست که آنها به دنبال آن هستند، به طور کلی از آنها رد شوند.

زمان استفاده از اسلایدر

در حالی که اسلایدرها برای هر وب سایتی مناسب نیستند، برخی از آنها وجود دارند که طراحی وبسایت را بهبود می بخشند. با تجزیه و تحلیل آنچه که کاربر شما به دنبال آن است و اینکه چگونه هر صفحه از وب سایت شما می تواند به آنها در جهت رسیدن به آن هدف کمک کند، شروع کنید. اگر اسلایدر ها برند را تقویت کنند و اعتماد کاربر را افزایش دهند، می توانند بخش مهمی از UX باشند. اما اگر حواس پرتی و سردرگمی ایجاد کنند، تأثیر منفی بر نرخ های تبدیل خواهند داشت. هر سازمانی منحصر به فرد است، بنابراین آنچه برای برخی بی‌عیب و نقص عمل می‌کند ممکن است تأثیر مضری برای سازمانی دیگر داشته باشد.

با به حداقل رساندن جابجایی ها و انتخاب محو شدن های نرم به جای اسلایدهای افقی ناگهانی، از ایجاد حواس پرتی برای کاربر خودداری کنید. با دکمه های پیکان قابل توجه برای حرکت به عقب و جلو، حرکت را آسان کنید. به کاربران تلفن همراه اجازه دهید انگشت خود را بکشند. زمان بارگذاری صفحه را با استفاده از کوچکترین اندازه تصویر ممکن بهینه کنید و منتظر بمانید تا اسلایدها بعداً در چرخ فلک بارگیری شوند، زیرا بینندگان ممکن است به آنها نیاز نداشته باشند.

از اسلایدر برای تورهای محصول استفاده کنید

هنگامی که بازدیدکنندگان سایت، با حجم زیادی از اطلاعات مواجه شوند، ممکن است گیج کننده باشد. اگر محصولی دارید که به صورت سریالی و متوالی است، از اسلایدرها برای نشان دادن سری و ایجاد تصویری ملموس برای کاربر می توانید استفاده کنید.

برای مثال، شرکتی که از گوشی‌های هوشمند برای پردازش تراکنش‌های کارت اعتباری استفاده می‌کند، ممکن است در سایت خود اسلایدری داشته باشد که نشان می‌دهد مشتری کارت را به عنوان پرداخت ارائه می‌کند، کارمندی آن را از طریق دستگاه می‌کشد و وجوه را به حساب مورد نظر منتقل می‌کند. آنچه که کاربر چندین دقیقه طول می کشد تا متن را بخواند، آنها به سرعت از طریق یک اسلایدر در چند ثانیه متوجه می شوند. همین فرآیند را می توان برای ورود کاربر برای سایت ها و برنامه های موبایل جدید تطبیق داد.

محتوای جدید را متمایز کنید

بازدیدکنندگانی که برای اولین بار از وب سایت بازدید می کنند اغلب می خواهند بدانند گزینه های آنها چیست و وب سایت چه چیزی برای ارائه دارد. اسلایدر محتوای صفحه اصلی یک نمای کلی ارائه می دهد و به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا به سرعت تصمیم بگیرند.

اگر به طور منظم سایت خود را به روز می کنید، اسلایدرها می توانند بر به روز رسانی تاکید کنند. در وب‌سایت‌های خبری، جدیدترین و هیجان‌انگیزترین مطالب معمولاً کانون اسلایدر محتوای آنهاست. هر به‌روزرسانی تا زمانی که آخرین اخبار یا جدیدترین پیشنهاد باشد، در خط مقدم است. کاربران در یک نگاه متوجه می شوند که چه زمانی همه چیز تغییر کرده است.

ارائه گالری عکس

گاهی اوقات یک تصویر تنها، بیانیه ای قدرتمند در مورد برند شما می دهد. در موارد دیگر، مجموعه ای از تصاویر شواهد قانع کننده ای از کیفیت، ارزش و قابل اعتماد بودن یک سازمان ارائه می دهد. یک اسلایدر فراتر از نمایش ساده تصاویر است. هم تصاویر را سازماندهی می کند و هم نمایش می دهد، صرف نظر از اینکه گالری عکس با چندین تصویر کوچک یا صفحه بعد از صفحه از گرافیکی تمام صفحه با کیفیت بالا استفاده کنید.

گالری عکس می تواند برای سازمان هایی که املاک یا اتومبیل می فروشند ضروری باشد. خریداران خانه می‌خواهند چندین عکس از یک خانه را قبل از اینکه شخصاً مشاهده کنند، ببینند، و اسلایدرها به آنها اجازه می‌دهد تا به سرعت آن را بررسی کنند.

سازندگان خودرو در تصاویر پشت سر هم اسلایدر، ویژگی های شاخص و طراحی خلاقانه خودروی خود را نمایش می دهند تا توجه خریداران را به جزئیات بیشتر محصول خود ترغیب نمایند. خریداران به جای انتخاب تصاویر جداگانه، می توانند به سرعت ورق بزنند که این سبب بهبود تجربه کاربر از وسایت می شود.

نمونه کارها را به صورت آنلاین نمایش دهید

هنرمندان، طراحان گرافیک و توسعه دهندگان وب اغلب به دنبال نمایش محصولات، مهارت ها و توانایی های خود هستند. مشتریان می خواهند طعم یا یک نمای کلی را ببینند که به آنها امکان می دهد کیفیت و لحن کلی را ارزیابی کنند. یک اسلایدر به طراحان امکان می دهد تا کار را در قالبی انعطاف پذیر نمایش دهند. بازدیدکنندگان می‌توانند هر چقدر که می‌خواهند ببینند، اما حتی اگر مدت زیادی نمانند، با یک تصور کلی آنجا را ترک می‌کنند.

گزینه های تجارت الکترونیک را به نمایش بگذارید

کارآفرینان آنلاین می‌توانند تعدادی از محبوب‌ترین یا شناخته‌شده‌ترین محصولات شرکت را به نمایش بگذارند تا کاربران را به سمت خود بکشانند، بر مدل های جدید تأکید کنند، یا دسته‌های محصولات را نشان دهند تا خرید را برای کاربران آسان‌تر کنند. طراحانی که در مورد گرایش های طراحی وب سایت تجارت الکترونیک برای فروش بهتر تحقیق می کنند، می دانند که برخی از موثرترین طرح بندی ها از رویکرد مینیمالیستی و فضای سفید فراوان استفاده می کنند، بنابراین اسلایدر اجازه می یابد تا بدرخشد.

تست اثربخشی

اسلایدرها در صورتی مفید هستند که داستانی را تعریف کنند و کنترل مشاهده را به کاربر واگذار کنند. اگر مطمئن نیستید که تجربه کاربری را بهبود می بخشد، آن را آزمایش کنید. اگر فقط صفحه خود را طراحی می کنید، یک تست A/B را اجرا کنید تا ببینید کاربران چگونه با اسلایدر تعامل دارند و کدام نسخه را ترجیح می دهند. ببینید کدام نسخه نرخ تبدیل بالاتر یا افزایش درآمد داشته است.

اگر اسلایدر در یک صفحه موجود است، تعامل کاربر و داده‌های کلیکی را دنبال کنید. به نقطه ای که کلیک ها شروع به کاهش می کنند توجه کنید. اغلب با پیشروی کاربران از طریق اسلایدهای متعدد، علاقه کاهش می یابد. دلیل این امر می‌تواند به این دلیل باشد که طراحان معمولاً قانع‌کننده‌ترین محتوا را در ابتدا قرار می‌دهند، اما اگر مطالب بعدی علاقه کاربر را جلب نکند، زمان بارگذاری صفحه را کاهش می‌دهد.

نتیجه گیری

هر سایتی متفاوت است و هر کدام انواع مختلفی از بازدیدکنندگان را دریافت می کنند. طراحانی که با نیازهای کاربر شروع می کنند و محتوا را بر اساس ترجیحات و سبک تعامل خود طراحی می کنند از طیف گسترده ای از ابزارها برای ارائه محتوا استفاده می کنند. هنگامی که به درستی استفاده می شود، اسلایدر ها را می توان برای ایجاد یک تجربه مرور فراگیرتر پیاده سازی کرد.

در دوره آموزش طراحی سایت با وردپرس نحوه استفاده از اسلایدر به صورتی آسان و کاربردی با المنتور آموزش داده شده است.

اگر در طراحی وبسایت و تجربه کاربری(UX) مهارت دارید می توانید از مهارت خود در شهر کار  به دنبال فرصت های شغلی مناسب باشید.

مطالب مرتبط
کسری نخعی
کسری نخعی
تماس مستقیم : 00989102016310 | کارشناس ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی | برنامه نویس پایتون و علاقه‌مند به پژوهش‌های علمی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد تخفیف 50 درصدی ویژه نوروز : norouz

X
آینده شغلی خود را با دوره های آموزشی مهارت محور شهر دانش تضمین کنید

عضویت در خبرنامه شهر دانش

در خبرنامه شهر دانش عضو شوید و از آخرین اخبار روز علم و دوره های مهارت محور شهر دانش مطلع شوید. کافیست ایمیل خود را وارد نمایید و روی دکمه اشتراک کلیک کنید.