گل روبرتو کارلوس که فیزیک را به چالش کشید

گل روبرتو کارلوس که فیزیک را به چالش کشید با قانون نیوتون
فهرست مطالب

در این پست قصد داریم به محبوب ترین ورزش جهان یعنی فوتبال و گل روبرتو کارلوس که فیزیک را به چالش کشید بپردازیم. فیزیک می‌تواند برخی از نمایش‌های الهام‌بخشی که توسط بازیکنان برتر اجرا می‌شود را توضیح دهد. ضربه‌های دوچرخه، سر شیرجه‌ها و سیوهای نوک انگشت همگی نمونه‌ای از قوانین  نیوتن هستند. شاید یکی از جالب‌ترین پدیده‌های فیزیک در فوتبال، منحنی ضربات آزاد از راه دور را توضیح دهد.

مطلب پیشنهادی : علم کوانتوم چیست؟

در 3 ژوئن 1997، در بازی فرانسه و برزیل، یک بازیکن جوان برزیلی به نام روبرتو کارلوس یک ضربه ایستگاهی 35 متری را آماده کرد. بدون وجود هیچ خط مستقیمی به دروازه، کارلوس تصمیم گرفت به طرز غیرممکنی تلاش کند. ضربه او باعث شد تا توپ با فاصله زیاد بازیکنان به پرواز درآید، اما درست قبل از خروج از محوطه، به سمت چپ منحرف شد و به سمت تور دروازه اوج گرفت. این مشهورترین گل روبرتو کارلوس در دوران حرفه ای او و مسلماً در تاریخ فوتبال است.

 

قانون نیوتون و گل روبرتو کارلوس که فیزیک را به چالش کشید

طبق قانون اول حرکت نیوتن یا لختی، جسم با سرعت ثابت در مسیری که در حال حرکت باشد تا زمانی که نیروی خارجی به آن وارد نشود به حرکت خود در همان مسیر ادامه خواهد داد، اما گل روبرتو کارلوس که فیزیک را به چالش کشید. وقتی کارلوس توپ را زد، به آن جهت و سرعت داد، اما چه نیرویی باعث شد توپ منحرف شود و یکی از باشکوه ترین گل های تاریخ ورزش را به ثمر برساند؟

ترفند گل روبرتو کارلوس در چرخش بود…

کارلوس ضربه خود را در گوشه سمت راست پایین توپ قرار داد و توپ را به سمت بالا و به راست ارسال کرد، اما حول محور آن نیز چرخید. توپ پرواز خود را در یک مسیر مستقیم آغاز کرد و هوا در دو طرف جریان داشت و سرعت آن را کاهش می داد.

گل روبرتو کارلوس که فیزیک را به چالش کشید شهر دانش ایوان کسری

در یک طرف، هوا در جهت مخالف چرخش توپ حرکت می کرد – باعث افزایش فشار می شد، در حالی که در طرف دیگر، هوا در همان جهت چرخش حرکت می کرد و ناحیه ای با فشار کمتر ایجاد می کرد. تفاوت بین فشارها باعث شد تا توپ به سمت ناحیه فشار پایین تر منحنی شود.

گل روبرتو کارلوس که فیزیک را به چالش کشید شهر دانش ایوان کسری

اثر مگنوس سبب این گل شد

این پدیده اثر مگنوس نامیده می شود. این نوع ضربه که معمولاً به عنوان ضربه موزی نیز شناخته می شود.نیوتون هنگامی که مشغول بازی تنیس بود متوجه اثر مگنوس شد. اثر مگنوس برای اولین بار پس این اتفاق در سال 1970 ، ثبت شد.

هر چه شیرین‌تر به آن ضربه می‌زنید، شیرین تر توپ منحرف می‌شود و روبرتو کارلوس آن را به درستی دریافت کرد. روشی که به توپ ضربه زد، بی نقص بود. ضربه آزاد فابین بارتز – دروازه بان فرانسه مات و مبهوت شد. زیرا توپ از محوطه بیرونی تیرک سمت چپ او به بیرون می چرخید. این ضربه آزاد است که بازی زیبا را زیباتر می کند.

“این روزها بازیکنان خوب زیادی وجود دارد، ممکن است کمی طول بکشد، اما روزی کسی گلی مشابه به ثمر برساند. اما من اولین نفر بودم.” – روبرتو کارلوس

برای در یاد داشتن این گل می توانید مجسمه کفش طلا را خریداری نمایید
مطالب مرتبط
کسری نخعی
کسری نخعی
تماس مستقیم : 00989102016310 | کارشناس ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی | برنامه نویس پایتون و علاقه‌مند به پژوهش‌های علمی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد تخفیف 50 درصدی ویژه نوروز : norouz

X
آینده شغلی خود را با دوره های آموزشی مهارت محور شهر دانش تضمین کنید

عضویت در خبرنامه شهر دانش

در خبرنامه شهر دانش عضو شوید و از آخرین اخبار روز علم و دوره های مهارت محور شهر دانش مطلع شوید. کافیست ایمیل خود را وارد نمایید و روی دکمه اشتراک کلیک کنید.